Partillebo får rätt om skulptur

Kommunen

En man från Partille kommun får rätt av Allmänna reklamationsnämnden efter att skulpturen han köpt inte höll måttet.

Det var sommaren 2014 som mannen köpte en utomhusskulptur för 14 494 kronor av ett företag i Umeå. Efter drygt två år upptäckte han att färgen på skulpturen hade spruckit och börjat flagna. Han tog kontakt med försäljaren och fick svaret att han borde ha täckt över skulpturen ibland, och att han kunde gå till en färghandlare eller billackerare för att köpa ny spray- eller skyddsfärg.

Inga skötselråd

Mannen å sin sida uppgav att han vid köpet var tydlig med att skulpturen skulle stå utomhus, och att han inte hade fått några skötselråd från försäljaren. Han anmäldes företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och begärde att få statyn reparerad så att dess färg blir bestående.

I sitt svar till ARN uppgav företaget bland annat att mannen inte vårdat och skyddad skulpturen tillräckligt mot väder och vind, och att man inte kunde ersätta skador efter så lång tid.

Får rätt av ARN

ARN ger nu mannen rätt och rekommenderar företaget att betala tillbaka 5 000 kronor till mannen. Nämnden konstaterar att det är ostridigt att säljaren känt till att skulpturen var avsedd att stå utomhus.

Nämnden skriver vidare i sitt beslut att mannen vid köpet inte fått några skötselråd eller andra särskilda upplysningar angående statyn, och att det heller inte är visat att han tagit del av dessa via bolaget hemsida.

Ursprungligt fel

Nämnden anser vidare att det pris mannen betalat för statyn gett fog för att förutsätta att färgen skulle ha hållit längre än den gjort. Sammantaget anser ARN att statyn haft ett ursprungligt fel, och rekommenderar nu företaget att betala köparen 5 000 kronor för att avhjälpa felet.

Allmänna reklamationsnämnden var inte enig i sitt beslut. Nämndens ordförande samt en av ledamöterna var skiljaktiga och ville avslå mannen begäras. Även de ansåg att statyn varit felaktig då den inte åtföljts av några skötselanvisningar, och att mannen haft rätt till ersättning för de extrakostnader som kan ha uppkommit till följd av det.

Viss skötsel

Men de ansåg inte att mannen kunnat räkna med att statyns färg bestå oförändrad, utan att den liksom de flesta andra föremål krävt viss skötsel och underhåll.

De skiljaktiga ledamöterna ansåg därför inte att köparen visat att han haft några kostnader utöver de kostnader för underhåll som han borde ha räknat med, och menade därför att hans begäran om ersättning skulle avslås.

Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook