Bilder: ANNAKARIN THELINI LEKTAGEN. Emma Gran har lagt ut pusselmattan och är redo för lek med ett gäng förskolebarn.
Bilder: ANNAKARIN THELINI LEKTAGEN. Emma Gran har lagt ut pusselmattan och är redo för lek med ett gäng förskolebarn.

Emma leker för kropp och själ

Folk & Familj

I Original play lär sig barn samspel med andra, att hantera sina kroppsrörelser och nya sätt att bemöta varandra. Men framförallt får de leka. Fritt, kravlöst och mjukt.
– I leken deltar hela personen; med kropp och sinne och på ett känslomässigt plan, säger Emma Gran, som leder Original play-lek för barn i förskola, skola och särskola.

Emma Gran sitter på en stor matta mitt i rummet. I en ring runtomkring sitter åtta förskolebarn som har sin femte och sista Original play-träff med Emma. De vet vad som gäller.
– Jag vill leka nu! Snälla, jag först! ropar ett barn, och får omedelbart hela gruppen med sig: alla vill leka först.
Emma Gran intygar att alla kommer att få leka lika mycket, och så bjuder hon in två barn till sig på mattan. Emma sitter på knä och ett av barnen klättrar genast upp på hennes rygg. Det andra barnet vill leka låtsasjage och kryper i raketfart runt runt. Leken är mjuk och böljande, ibland högljudd av skratt och glada skrik, men i huvudsak ordlös. Gruppen påminner om djurungar som tumlar runt.
Efter en stund klappar Emma två gånger i händerna varpå barnen snabbt pilar tillbaka till sina platser. Därefter bjuds två nya barn in till lek; sedan ytterligare två, och så vidare. Alla barn får leka två gånger på mattan med Emma, ibland i grupper om två, ibland om tre.
När leken är slut samlar Emma Gran barnen omkring sig.
– Hur tyckte ni att det var att leka i dag? frågar Emma.
– Roligt! svarar barnen i kör.
– Puttade jag er?
– Nej!
– Gjorde jag något mot er som ni inte ville?
– Nej!
– Det är bra. För då har vi lekt på riktigt.
Original play, ursprunglig lek, är precis vad det låter som: lek i sin renaste form. Grunden till Original play är den amerikanske forskaren Fred O Donaldssons upptäckter. I närmare 40 år har han lekt med och studerat allt från barn och personer med intellektuella funktionsnedsättningar till tonåriga gängmedlemmar och vilda djur och kommit fram till att alla leker på samma sätt. Utan tävlan, utan konkurrens, mjukt och inkluderande. Det ursprungliga lekbeteendet, helt enkelt.
Utifrån detta har han skapat konceptet Original play, där rörelse och beröring används för att stärka tillit och integritet, självkänsla och gemenskap. Leken är ickeverbal och bemöter alla typer av beteenden med värme.
– Det finns otroligt många saker att tänka på som lekledare. Det kanske inte ser så komplicerat ut när jag tumlar runt på mattan med barnen, men det är det, säger Emma Gran.
Ett exempel är att hennes muskler hela tiden är mjuka eftersom en spänd kropp signalerar till barnet att hen inte är trygg. Ett annat är att skapa runda former med armar och överkropp, vilket bjuder in barnen till lek. Även sättet Emma hanterar barnen på när de kryper upp på henne kräver skicklighet och teknik. Det är den vuxnes ansvar att se till att ingen skadar sig.
– Man behöver inte vara så stark, men man måste ha tekniken.
I Original play känner Emma Gran att hon har hittat rätt. Hon har en bakgrund som dansare och koreograf, men i Original play får hon använda sig av sin kropp i ytterligare en dimension.
– Dansen kunde bli lite ensidig, det handlade mycket om att jag skulle få realisera min konstnärliga vision. I Original play kan jag verkligen erbjuda något till andra på ett annat sätt.
Emma Gran har gått flera kurser i metoden och är en av ganska få lekutövare i Sverige. Intresset växer och Emma besöker skolor, särskolor och förskolor som har hört talas om Original play eller om hennes arbete. Emma jobbar på frilansbasis inom projekten Kultur i förskolan och Skapande skola, både med Original play och som danspedagog, och hon säger att responsen brukar vara väldigt positiv.
– Barnen njuter av att leka på det här sättet. Att de övar balans och motorik är mest en bonus.
Dansen kom in på allvar relativt sent i Emmas liv. Som ung var hon framförallt intresserad av miljöfrågor och när hon började plugga på universitetet föll valet på biologi. Men så kom hon in på en danskurs på Danscentrum väst. Och blev fast. Emma Gran hade dansat lite grann som yngre, främst jazzdans och balett, men nu upptäckte hon improvisationsdans.
– Jag blev helt fascinerad. Det här ville jag utforska mer: att hitta samspelet med kroppen, att koppla samman den med känslolivet, att inte HA en kropp utan att VARA sin kropp.
Emma Gran säger att lusten alltid har styrt hennes val. Hon vidareutbildade sig inom dans och koreografi i London och började därefter jobba som främst koreograf men även dansare i bland annat England, Belgien och Frankrike.
– Men dansen blev för mycket prestation och konkurrens till slut.
Då kom Original play in i hennes liv. Det är åtta år sedan hon gick på sin första kurs och hon kände omedelbart att det här var hennes forum.
– Jag har hittat min plats i världen. Original play är äkta, autentiskt och man måste vara helt i nuet. Det är utvecklande för mig, men framförallt hjälper det många barn till ett nytt språk, nya gemenskaper och en trygg känsla i sina kroppar.

  • Annakarin Thelin
Kommentera
Dela innehållet

Du måste ha ett konto och vara inloggad för att kommentera.


Logga in
Registrera dig
Glömt lösenord?

Logga in

Registrera dig

Lämna korrekta uppgifter. Kommentarer med oriktiga uppgifter godkänns inte.

Genom att skapa ett användarkonto så godkänner jag också reglerna för kommentering.
Obs. Enligt lag har du ett personligt juridiskt ansvar för det du skriver.

Glömt lösenordet?

Skriv in ditt användarnamn eller e-post för att få tillbaka det

gillaptpafacebook